maandag 21 januari 2013

Situationeel Leiderschap extended


Toevoeging uit de praktijk: M5/M6 
In de praktijk blijkt dat er naast de bekende bestaande 4 types nog 2 ‘types’ medewerkers zijn: we noemen dit de M5 en M6 medewerkers. Hieronder staat wat voor types dit zijn en hoe je daar als leidinggevende op in kunt spelen.

M5
M5 is iemand die goed in zijn taak is, maar niet meer zo gemotiveerd is. We noemen dit ook wel de ‘vastgeroeste’ medewerker. Een medewerker die erg ervaren is, maar niet meer zo gemotiveerd is. Omdat hij slechte ervaringen heeft, het allemaal wel heeft meegemaakt, omdat hij niet gezien is, enz. We kennen deze medewerkers allemaal wel. Vaak is het zo dat ze veel invloed hebben door hen kennis en ervaring en ook vaak een negatief effect hebben op de groep. Belangrijk dus om deze medewerkers weer opnieuw te motiveren. Je aangrijpingspunt als leidinggevende is zijn of haar ervaring. Belangrijk om het gesprek aan te gaan en te bespreken hoe deze medewerker zijn ervaring meer zou kunnen inzetten. Bijvoorbeeld door nieuwe mensen in te werken of als vraagbaak van de afdeling te dienen. Belangrijk is dan wel dat deze medewerker dat op een enthousiaste manier doet. Als deze medewerker namelijk met zijn negatieve houding nieuwe mensen in gaat werken, is het hek van de dam! Vaak is het dus ook van belang om deze medewerker bewust te maken van wat zijn negatieve houding voor effect heeft op de anderen.

M6
Het kan nog erger. Als een ervaren medewerker niet meer gemotiveerd is, kan het ook nog gebeuren dat hij op een gegeven moment niet meer capabel is. We noemen dit de medewerker ‘die achterhaald is door ontwikkelingen’. Dat komt omdat er bijvoorbeeld ontwikkelingen in het werkveld zijn, die hij of zij niet meer volgt. Denk aan de technische tekenaar die ergens moest leren dit in een computerprogramma te gaan doen in plaats van achter de tekentafel. Dit is een dramatische situatie die de medewerker zelf vaak heel goed voelt en hem of haar onzeker maakt. Ook hier geldt dat het belangrijk is om het gesprek aan te gaan en deze mensen niet links laten liggen, omdat ‘ze lastig zijn’. Hoe kan iemand weer iets bijleren waardoor hij of zij weer goed aan de slag kan? Belangrijk dus om deze situatie voor te blijven door in te grijpen als je een M5 medewerker ziet ontstaan. 

Geen opmerkingen: