Toevoeging uit de praktijk: M5/M6
In de praktijk blijkt dat er naast de bekende bestaande 4 types nog 2 ‘types’ medewerkers
zijn: we noemen dit de M5 en M6 medewerkers. Hieronder staat wat voor types dit
zijn en hoe je daar als leidinggevende op in kunt spelen.
M5
M5 is iemand die goed in
zijn taak is, maar niet meer zo gemotiveerd is. We noemen dit ook wel de
‘vastgeroeste’ medewerker. Een medewerker die erg ervaren is, maar niet meer zo
gemotiveerd is. Omdat hij slechte ervaringen heeft, het allemaal wel heeft
meegemaakt, omdat hij niet gezien is, enz. We kennen deze medewerkers allemaal
wel. Vaak is het zo dat ze veel invloed hebben door hen kennis en ervaring en
ook vaak een negatief effect hebben op de groep. Belangrijk dus om deze
medewerkers weer opnieuw te motiveren. Je aangrijpingspunt als leidinggevende
is zijn of haar ervaring. Belangrijk om het gesprek aan te gaan en te bespreken
hoe deze medewerker zijn ervaring meer zou kunnen inzetten. Bijvoorbeeld door
nieuwe mensen in te werken of als vraagbaak van de afdeling te dienen.
Belangrijk is dan wel dat deze medewerker dat op een enthousiaste manier doet.
Als deze medewerker namelijk met zijn negatieve houding nieuwe mensen in gaat
werken, is het hek van de dam! Vaak is het dus ook van belang om deze
medewerker bewust te maken van wat zijn negatieve houding voor effect heeft op
de anderen.
M6
Het kan nog erger. Als een
ervaren medewerker niet meer gemotiveerd is, kan het ook nog gebeuren dat hij
op een gegeven moment niet meer capabel is. We noemen dit de medewerker ‘die
achterhaald is door ontwikkelingen’. Dat komt omdat er bijvoorbeeld
ontwikkelingen in het werkveld zijn, die hij of zij niet meer volgt. Denk aan
de technische tekenaar die ergens moest leren dit in een computerprogramma te
gaan doen in plaats van achter de tekentafel. Dit is een dramatische situatie
die de medewerker zelf vaak heel goed voelt en hem of haar onzeker maakt. Ook
hier geldt dat het belangrijk is om het gesprek aan te gaan en deze mensen niet
links laten liggen, omdat ‘ze lastig zijn’. Hoe kan iemand weer iets bijleren
waardoor hij of zij weer goed aan de slag kan? Belangrijk dus om deze situatie
voor te blijven door in te grijpen als je een M5 medewerker ziet ontstaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten