zondag 27 januari 2008

Management by Trust


Oef, lang niet geschreven. En ook niet heel hard gewerkt aan mijn boek. Door mooie redenen: surfvakantie in Marokko en veel werk bij VIS. Ondertussen moet het er wel van gaan komen: eerste verzoek is binnen om een teambuilding te geven aan een MT over management by trust en 17 juni spreek ik op een groot congres over dit onderwerp. The pressure is on! Bij VIS hebben we een dag gehad om onze eigen gemaakte beoordelingen te bespreken. Supermooi en spannend! Zoals ik wel had bedacht, had iedereen er heel goed over nagedacht en was het prachtig om met elkaar dit te bespreken.. en kwetsbaar. Er komen steeds meer verhalen over waarom het wel en niet werkt. Veel mensen geloven erin, weinig mensen voeren het in, dat lijkt de grove tussenstand te zijn. Ik worstel vooral met het belang van een duidelijke en inspirerende missie. Daarover zijn de meningen (ook in de literatuur) verdeeld. En het valt op dat de succesverhalen komen doordat de grote baas dit concept volledig omarmt. Wat als dit niet gebeurt? Moet het altijd van boven komen? Dat is wel paradoxaal als het gaat om het idee om zoveel mogelijk verantwoordelijkheden op de werkvloer te laten... En hoe zit het met Ben Tiggelaars bewering dat we verlies (lees:recht op wantrouwen) 2,5 zoveel keer voelen als winst (lees: gevoel van vertrouwen). Moet je met dit concept dan ook veel harder tegen de stroom inroeien en is elke kleine 'fout' een reden voor medewerkers om weer een gevoel naar af te hebben? Ah, je begrijpt het al: ik ben er nog niet uit! Maar ik heb zelf veel vertrouwen en ik ben vastbesloten dit boek in 2008 uit te brengen, dus vooruit maar weer. Reacties? Graag! Commentaar? Minder, maar nog steeds graag! Ervaringen? Yeah!

1 opmerking:

Unknown zei

Dag Tica,

via google kwam ik op je blog en heb ik je recensie over Covey's boek gelezen. Erg leuk! Ik ga dat boek snel lezen. Ik las ook dat je een boek ging schrijven over vertrouwen. Super interessant! Ik zelf doe op dit moment onderzoek naar interpersoonlijk vertrouwen tussen leidinggevende en ondergeschikte en onderzoek of cultuur verschillen (op landen niveau) invloed hebben op de manier waarop mensen vertrouwen. Dit onderzoek maakt deel uit van mijn master studie Beleid, Communicatie & Organisatie die ik deze zomer hoop af te ronden.

Ik wilde even laten weten dat ik besta. Misschien kunnen we in de toekomst wat voor elkaar betekenen.

Nog een leuk dingetje, wat hier los van staat, is dat RTLz een interview had met Stephen Covey Sr. over de 7/8 habits en dat interview is nog online te bekijken op de RTL website: http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/home/)/components/financien/rtlz/2008/weken_2008/20/0519_1500_rick_nieman_intrvw_stephen_covey.xml

Mvg, Peter