maandag 6 oktober 2008

Bijna klaar!


Ik en mijn eigen betrouwbaarheid... Ik zou jullie meer op de hoogte houden van mijn vorderingen... Nie gebeurd. Nu dan maar even. 20 oktober lever ik mijn manuscript in. Dat is nog 2 dagen! Er lezen veel mensen mee en de reacties zijn goed. Wel erg spannend allemaal. Er is veel belangstelling en ik zou er nog makkelijk een jaar aan kunnen werken. De rode lijn in mijn boek is dat vertrouwen hard werken is en dat op de volgende terreinen: organisatieopzet, cultuur, managementstijl en communicatie. Met de huidige vertrouwenscrises op allerlei terreinen wordt het boek nog spannender. Ik heb er vorige week een presentatie over gegeven, spreek er volgende week met Harry Starren over en spar veel met anderen. een paar 'hot' items uit mijn boek dan:

Er zijn 3 voorspellers of er vertrouwen is in organisaties: de beslissingsvrijheid van medewerkers, betrokkenheid en transparantie.

Stelling 1: vertrouwen is een beginpunt en geen eindpunt
Stelling 2: vertrouwen is een werkwoord
Stelling 3: als er vanuit vertrouwen gewerkt gaat worden dan moet er een complete makeover komen op de terreinen: organisatieopzet, cultuur, managementstijl en communicatie

Andere opvallendheden:
* vertrouwen groeit geleidelijk, wantrouwen is veel grilliger
* we hechten 5 keer meer aan negatieve ervaringen (o.a. wantrouwen) dan aan positieve ervaringen (o.a. vertrouwen)
* feedback is het redmiddel bij verstoringen in vertrouwen
* betrouwbaarheid kent vijf aspecten: integriteit, intentie, competenties, resultaten en goede wil.

Zo, al benieuwd?

Ik ga nog even mijn index maken...

Geen opmerkingen: