woensdag 24 juni 2009

De kracht van onze hersenstam


We neigen naar wantrouwen, we letten 5 keer zoveel op negatieve signalen dan positieve, we vechten, vluchten of bevriezen en we doen vooral wat we deden (ook al weten we dan allang wat we kregen). Steeds meer begin ik in te zien dat we nog steeds 'beestachtig' reageren. Als we niet bewust leven (en dat doen we volgens Ben Tiggelaar maar 5% van de dag) reageren we onbewust, reflexmatig. En dus geven leidinggevenden te vaak meteen antwoord als er een vraag komt, praten we als de ander stil blijft en verdedigen we ons ('ja, maar') als we denken dat we worden aangevallen. En daarom is vertrouwen ook zo lastig in een organisatie te krijgen. We vergelijken ons met elkaar en bepalen de rangorde. En degene die nu hoofd aap is, vindt het maar lastig om te wijken. Macht corrumpeert en is blijkbaar ook heel lekker. Zelf moet ik mijn ego ook vaak onderdrukken of in ieder geval ernstig toespreken. Het gaat niet om mij. In ons bedrijf doen we het met zijn allen en dat is cool. En ingewikkeld. Vind ik dan niet dat het soms anders moet? dat ik het beter kan en weet? Ja, natuurlijk. Vaak genoeg echter kon ik die gedachte (van mijn ego) beheersen en nog vaker kwam er dan iets uit ons team dat beter, anders was dan ik had kunnen bedenken. Dat helpt. Mijn ego vloekt dan wat binnensmonds en ikke ben trots en blij. Weer even boven mijn dier-zijn uitgestegen...

Geen opmerkingen: