dinsdag 22 september 2009

Nieuw leiderschap


Vandaag een mooi gesprek gehad met een bureau dat zich bezighoudt met cultuurveranderingen. Mooi bedrijf, leuke mensen, heel erg authentiek. We vonden elkaar via mijn boek en vervolgens hebben we afspraken gehad om met elkaar te praten wat ons bindt. Veel, kwamen we achter. En allebei hebben we het idee dat leiderschap cruciaal is bij cultuurveranderingen of andere organisatieveranderingen. En soms ontbreekt die. Met name het voorbeeldgedrag ontbreekt dan. Hoe hoger in de organisatie, hoe moeilijker het lijkt te zijn om jezelf te laten zien. Hoe meer gedoe en facades. Wat is dat toch? Wat is dat toch dat het lastig maakt om jezelf te laten zien als je eenmaal een hoge positie hebt bereikt? Kan iemand me op een hoge positie dat eens vertellen? Ik zou dat serieus eens met een 'hoog' iemand willen bespreken. Eventueel zelfs achter de schermen... Ik denk dat wijsheid in de nabije toekomst betekent dat we dingen simpel kunnen houden, helder. Dat is voor mij nieuw leiderschap. Oud leiderschap vond ik persoonlijk ingewikkeld leiderschap. Als ik gesprekken op 'hoog' niveau volgde, snapte ik er meestal niets van. Veel moeilijke woorden, ingewikkelde omwegen en vooral niet zeggen waarover het gaat. Strategisch, politiek. Veel blabla, vond ik het. Dat zal het wel niet geweest zijn, maar zo kwam het altijd op mij over. 'Kan iemand gewoon even vertellen wat de bedoeling is?', dacht ik vaak. En nu denk ik dat ik dat een goede vraag geweest zou zijn. Shocking ook wel voor de mensen die er waren. Nu is het mijn werk. Mensen, organisaties wakker schudden. Lekker! En nu denk ik dat dit precies is wat leiders moeten doen in organisaties. Het hebben over wat er speelt, vragen stellen, prikkelen, de boel in beweging brengen. Dat lijkt me een heerlijke ontwikkeling. Laten we beginnen en ondertussen hou ik me aanbevolen om in gesprek te gaan met een 'hoge' oom die me vertelt waarom dit zo lastig is.

Geen opmerkingen: