vrijdag 1 juli 2011

Nieuwe Leiders gevonden!

Het is klaar; althans het meelopen met de Nieuwe Leiders. En het waren prachtige belevenissen en dagen. Het was sowieso mooi dat ik mee mocht kijken met alle acht. In mijn naïviteit had ik nooit bedacht dat het ook een grote vraag van mij aan hen was om met mensen mee te mogen lopen en te observeren. Ik heb door de Ikea gerend, een ziekenhuis, een school, een kantoorboot en verschillende kantoorpanden.

En het was fascinerend. Fascinerend om te zien hoe goed mensen bezig zijn hun mensen in hun kracht te zetten en dit tegelijk zo normaal te vinden. Fascinerend om te ervaren dat wat zij vaak onbewust doen zoveel anders is dan vaak nog gebeurt in organisaties. Fascinerend hoe ze stil kunnen zijn, de weerleiding kunnen weerstaan om antwoord te geven op vragen, op vragende blikken. Fascinerend om te zien hoeveel rust en ruimte ze hebben voor hun mensen terwijl ze vaak overvolle agenda's hebben. En vooral fascinerend dat ze zo goed beseffen dat het niet om hen draait.

Ze waren vaak vertwijfeld of ze wel goede voorbeelden zijn, allemaal vereerd dat ik ze wilde volgen. En ook ik ben door hen verzorgd, gezien, bevraagd. Geen sprake van dat een secretaresse, als ze die al hebben, koffie voor mij ging halen, dat doen ze zelf. Evenals het inruimen van de vaatwasser en het bakken van een eitje voor collega's op vrijdag.

Tegelijk zijn ze zich zeer wel bewust van het belang van hun voorbeeldgedrag. De storemanager van Ikea loopt in een ikea outfit rond, compleet met veiligheidsschoenen, de schooldirecteur loopt elke dag uren rondes door de gangen om aandacht te kunnen geven aan zijn mensen. Niks gesloten deuren. En als er nog teveel naar hen wordt gekeken, dan durven sommige leiders dat onderwerp van hun bijeenkomsten te maken. Ze sturen op persoonlijk leiderschap en laten ongelooflijk veel energie en positiviteit zien. De uitspraak 'waar ik loop, schijnt de zon' is op een aantal zeker van toepassing. Ze zijn nieuwsgierig en leggen zich niet neer bij onhandige systemen en regels. De uitspraak 'dat kan toch niet waar zijn', heb ik op verschillende dagen gehoord. Ze zijn positief, maar vaak ook resoluut; mensen die niet passen in de cultuur, worden aangesproken en er wordt zelfs afscheid van genomen. Ze durven 'anders' te zijn, zonder zich af te zetten.

En ze worstelen ook; met een hiërarchische omgeving, ongelukkige erfenissen, hun eigen patronen en die van anderen. Daar zijn ze over het algemeen heel eerlijk en transparant over.

En nog veel meer...

De komende twee maanden ga ik alle observaties uitwerken, tezamen met hun eigen opmerkingen en visie over leiderschap, hun eigen leiderschap, hun obstakels, hun bio en dat van hun bedrijf. Aangevuld met mijn eigen ideeën over Nieuw Leiderschap moet het boek dan oktober/november in de winkels liggen.

Wat een gaaf project!

Met dank alvast aan Roland Hameeteman, Gwen Melcherts, Raymon Geurts, Natasja Bovee, Nanne Batelaan, Menno Lanting, Els Polhuijs en Reint Bos

Geen opmerkingen: