vrijdag 31 augustus 2007

Recensie door Marijke Lingsma

Tica Peeman schreef een boek voor mensen met een droom over zichzelf als IK BV, voor afhakers of niet-starters, en vooral voor iedereen die niet ontevreden of spijtig terug wil kijken op zijn of haar leven. De titel had ook kunnen zijn: Heb LEF, durf jezelf te zijn of Heb LEF, durf in jezelf te geloven. Want daar gaat het boek over. In die stijl is het ook geschreven: straight, geen poespas, helder en het eigenaarschap en daarmee ook het applaus voor eigen keuzen bij de lezer houdend. Lef staat ook voor discipline en met jezelf de afspraak maken het achterdeurtje van de smoezen dicht te houden. Zonder actie blijft ieder idee een leuke fantasie die op den duur gaat rotten. Dat is het praktische uitgangspunt in dit boek. Daar gaat ook direct het eerste hoofdstuk over: LEF versus laf. Voor welk uitgangspunt kies je en wat zijn dus de gevolgen voor je persoonlijke ontwikkeling? Helder en ook indringend.

Vervolgens biedt Tica Peeman met de daaropvolgende hoofdstukken een overzichtelijk en logisch stappenplan met voorbeelden, oefeningen en tips. De keuze is steeds aan de lezer. Tica Peeman spreekt de diverse lezers aan in hun vier leerstijlen, waarmee het boek begint. Het gevaar daarvan is de kans af en toe te verdwalen in de soms fragmentarisch lijkende tekst. Maar ook hier is een uitspraak van Loesje van toepassing: ‘Ga je mee verdwalen, ik ken de weg!’ Een inspirerend boek dat uitnodigt tot actie!

Marijke Lingsma is creatief adviseur, oprichter van de School voor Coaching en auteur van diverse boeken over coaching en van scheurkalenders.
Managementboek.nl

Geen opmerkingen: