zondag 12 juli 2009

Authenticiteit


Sinds ik vorige week een gesprek had over het nieuwe werken, spookt het woord authenticiteit in mijn hoofd. Roland Hameeteman, Gonny Vink, Guus Pijpers en ik kwamen daarop uit als het gaat wat er nodig is in high-trust organisaties of binnen het nieuwe werken. Maar wat is authenticiteit dan? Ik vond er wat aardige teksten over:


'Wat kan er dan rechtstreeks over gezegd worden? Alle schrijvers zijn het er over eens dat authenticiteit onder meer het volgende is: Iets dat nagejaagd kan worden als een doel dat intrinsiek is in "het goede leven". Intrinsiek moeilijk te realiseren, deels door de sociale druk om onauthentiek te leven, deels door een persoon's eigen karakter. Een staat van openbaring, waarin iemand zichzelf en anderen, soms zelfs dingen, op een radicaal nieuwe wijze beschouwd.
Toegevoegd zou kunnen worden dat de meeste, hoewel niet alle, schrijvers overeengekomen zijn dat authenticiteit ook:


  • Zelf-kennis vereist.

  • Iemand's relaties met andere mensen radicaal verandert.

  • Een eigen set morele verplichtingen met zich meebrengt.

  • Gerealiseerd kan worden, onafhankelijk van ras, geslacht of klasse. '

'Ook Paulien Assink, auteur van Uit het harnas over authentiek leiderschap, gebruikt de verdedigingsmetafoor. 'Het is de moed jezelf te zijn zonder harnas, zonder façade', zegt ze. Ze vertelt het voorbeeld uit haar boek van een manager die een topman boven zich kreeg, die zich tot doel had gesteld dubbelcijferige groei te realiseren. 'Die manager wist: op korte termijn zullen de maatregelen de cijfers omhoog jagen, maar op de langere termijn leiden ze tot uitstroom van de beste mensen. Toch ging hij uit angst disloyaal te zijn die maatregelen uitvoeren.' Hij had dus niet de moed authentiek te zijn. Authentiek zijn is vooral een kwestie van afleren, zegt Assink . 'Veel leidinggevenden denken dat ze altijd een goed verhaal moeten hebben. Ik leer ze om stil te zijn en één goede vraag te stellen. Authentieke mensen hebben niet zoveel woorden nodig. Ze luisteren.'


Zelf train ik al jaren om mensen dichter bij zichzelf te brengen en wat ze willen. Dat klinkt wellicht wat zweverig, maar gaat dus ook over authenticiteit. Letterlijk vind ik het vaak al het gedoe weghalen wat mensen in hun leven op hebben gebouwd; de facades, imago's, afweermechanismen, blokkerende gedachten. Met natuurlijk respect voor de afweermechanismen omdat die er ook zijn ter bescherming. Ik leer mensen daarbij vooral zich te ondertitelen. Daarbij bedoel ik dat je ook zegt wat er door je hoofd, hart en lichaam gaat als je wat doet dat niet overkomt zoals bedoelt of niet goed bij jou past. Zo weet ik van mezelf dat ik vaak arrogant overkom als ik iets spannends moet doen. Ik zet dan mijn afsandelijkheidsmasker op. Werkt briljant om mezelf af te schermen. Ikzelf en de ander hebben er weinig aan als het gaat om echt contact maken. En dus zeg ik het. Ik vertel mensen dat mijn neiging is om afstandelijk te doen en over te komen als ik juist mezelf kwetsbaar voel. Dat werkt beter dan mijn haar blonderen (heb ik eerder geprobeerd).


Authenticiteit en vertrouwen zijn grote vrienden, schrijf ik ergens in mijn boek. En dat geloof ik ook. In de nieuwe wereld zijn we op zoek naar mensen die zichzelf zijn of daar althans dichtbij staan. En tegelijkertijd is dat heel ingewikkeld, omdat we zoveel facades ophouden om overal bij te horen, jezelf te beschermen, carriere te maken en vooral omdat het zo hoort.


Authenticiteit vereist dat je niet doet wat hoort, maar dat je doet wat bij je past. En daarachter komen is al een hele reis. Daarbij begeleiden wij als VIStrainingen je graag. Met onze trainingen Persoonlijk Leiderschap. met LEF leven! Dit is dus ietwat sluikreclame, maar ook wel autentiek bedoeld, omdat we daar ook echt ons in bewezen hebben (resultaten is onderdeel van betrouwbaarheid, dus...)

Geen opmerkingen: