donderdag 6 augustus 2009


Ik bedacht me vandaag dat het moeilijk is om somber te zijn als de zon zo schijnt. Is dat waar? Ik weet het eigenlijk niet. Het is wel net zo logisch om te veronderstellen dat vertrouwen meer kans maakt als het goed gaat in een organisatie. En wantrouwen meer als het slecht gaat met organisaties. We zien dat ook wel in deze crisis; veel organisaties kruipen in hun hok en kijken met scheve ogen wat hun concurrenten doen. Blijf dan maar eens open, nieuwsgierig om je heen kijken als je 'leven' in gevaar is. Dat lijkt je reinste zelfmoord te zijn. Of toch niet? Ik denk dat het anders kan, maar dat vereist een enorme stellige keuze om bijna naief vanuit vertrouwen te werken. Vertrouwen in goede tijden kan iedereen, maar blijf je ook staan als het erop aan komt? En geef je toe dat het niet goed gaat. Ik vind dat heel moeilijk. Toegeven dat het niet goed gaat. Gelukkig speelt het nu niet bij ons. Of trap ik nu in mijn eigen valkuil? Gelukkig schijnt de zon...

Geen opmerkingen: