woensdag 24 februari 2010

VIStrainingen en HNW


Het is grappig, maar waar; VIStrainingen doet aan HNW. Het grappige is dat we technologisch nogal achterlopen. De VIStrainers werken nog het liefst met flipovers (dat werkt zo lekker interactief...), we hebben nog een planning in excel (meest gehoorde opmerking op kantoor:'wie zit er in de planning?'), kunnen zeker niet altijd bij onze email en hebben moeite om onze geweldige collega Leontien, die haar liefde in Deventer achterna ging, makkelijk te betrekken bij onze dagelijkse gang van zaken in Katwijk. Dat dus allemaal niet. Wat we dan wel doen aan HNW? Nou ja, de rest dus.

Er is veel vertrouwen en als dat er niet is, dan gaan we met elkaar aan tafel, iedereen beslist mee, alle bestanden (als we erin kunnen) zijn voor iedereen toegankelijk, we bepalen zelf onze werktijden (in goede afstemming), onze doelen en we bepalen zelf wat we van ons eigen functioneren vinden en wat daar qua loon tegenover moet staan. We hebben laatst een dag overlegd over de andere arbeidsvoorwaarden en daar democratisch besluiten over genomen.

Het leiderschap dan? Tja, dat gaat over mij dus. Ik kan daarover alleen maar schrijven hoe ik dat zelf zie. Ik zie mezelf meestal als een van de vissen. Dat zeggen wel meer leidinggevenden en ik besef me heel goed dat mijn rol toch net een andere is; uiteindelijk draag ik de verantwoordelijkheid voor het bedrijf. Maar wat ik doe is dat ik niet teveel mijn stempel druk en vooral bezig ben om te kijken hoe we als bedrijf, als mens kunnen groeien. Ik neem weleens beslissingen, maar zeker niet 'omdat ik de baas ben'. Daar ben ik redelijk allergisch voor. Ik doe mijn best om kwetsbaar te zijn. Mensen die me kennen weten dat dit een grote uitdaging voor me is. Ik zorg ervoor dat de noodzakelijke informatie er is om goede beslissingen gezamenlijk te kunnen nemen. Ik worstel, ik observeer, ik twijfel aan mezelf, ik schiet in mijn controlemodus en herstel mezelf, ik lach, ik werk te hard, ik motiveer, ik relativeer en bovenal kies ik voor vertrouwen. Elke keer weer...

Bovenal kijk ik vol bewondering naar mijn collega's die betrokken, enthousiast, grappig, kritisch, eager en heel erg professioneel ons bureau op de kaart zetten. Zij zijn geweldig. In een interview met Slow Management zeg ik dat ik soms verbaasd ben dat ze niet voor zichzelf beginnen, want zij zijn zo goed in hun vak en laten zoveel commitment zien! Maar vanaf deze plek graag een oproep! Niet weggaan VISsen!

Geen opmerkingen: