donderdag 27 mei 2010

VIS 2.0

De tranen zijn gedroogd en we zijn bezig nieuwe plannen te maken. Volgens Paul de Blot moet je durven doodgaan om weer opnieuw geboren te kunnen worden. Nou was er niet echt sprake van durven, maar het voelt nu wel als een nieuwe fase. Tegelijkertijd waren we over heel veel dingen heel erg tevreden; onze cultuur, het vertrouwen, de transparantie, onze kwaliteit, onze klanten, onze producten. Het was een bijzonder bedrijf waar veel vrijheid was. We bepaalden zelf onze werktijden, onze salarissen in onderling overleg, we beoordeelden onszelf en vervolgens in plenair overleg, we besloten met z'n allen.

Vertrouwen is lastig als je onder druk komt, dat heb ik zelf ook wel gevoeld. Er zijn heftige dingen gebeurd en dan wil je onbewust naar iets kunnen wijzen, iets aanwijzen waar het aan lag. En ook ik wilde liever niet teveel naar mezelf kijken als eerste, ik had het al zwaar genoeg.

Maar het moet wel; het is belangrijk om deze fase te gebruiken om nog beter te worden. Ik mag bijvoorbeeld zelf als directeur meer feedback geven, dat is me wel duidelijk. Ik kreeg dat niet zo veel ook, want ik werkte toch zo hard en haalde veel werk binnen... Uitgerekend ik liet dat vaak liggen, vond 'de goede sfeer' belangrijker dan af en toe met de hand op tafel slaan (wat zachter dan Pieter Lakeman, dat wel).

Ik en blauw zijn ook niet altijd handig. Strak sturen is niet mijn hobby, ik geef veel ruimte en vertrouwen. Wel handig om de grenzen meer aan te gaan geven. Ik blijf erbij dat ik geloof dat we dit veel gezamenlijk moet doen, maar dan wellicht ook in een andere eigendomsconstructie. Nu ben ik enig aandeelhouder.

Je merkt het, ik wik en weeg. En ik ben benieuwd naar reacties van anderen. Gegeven dat je in een klein team zou werken: wat zou jij een prettige werkplek vinden, wat zijn de randvoorwaarden, waardoor loop jij harder, wat verwacht je van de 'eigenaar'?

Tell me!  

4 opmerkingen:

Hans Kwakman zei

Een plek met professionals, vertrouwen, enthousiasme en inspiratie. Ruimte om je ding te doen, om je vak uit te oefenen. Maar ook met duidelijke focus, gezamenlijke doelen en resultaatgerichtheid. Daar past ook een duidelijke structuur bij (noem het blauw, maar kan toch ook rood of groen?). Geef je dat ook niet zelf aan je in boek? De leider (eigenaar) staat tussen zijn/haar mensen, faciliteert, prikkelt,ondersteunt maar stuurt ook op gemaakte afspraken en confronteert waar nodig. Vertrouwen, structuur en sturen op resultaat gaan m.i. hier hand in hand. Het versterkt elkaar. Hopelijk kan je hier wat mee. Heel veel succes met je afweging!

Groet
Hans

Unknown zei

Ik sluit me aan bij hetgeen Hans schrijft. Juist professionals gedijen binnen een structuur, waarbij binnen bepaalde voorwaarden het vertrouwen gegeven kan worden om zelfstandig te opereren. Met bepaalde cruciale momenten waar je met elkaar kijkt naar middelen en resultaat.Vertrouwen geven levert vertrouwen op en lage drempels om knelpunten bespreekbaar te maken.
Als manager is tijd maken voor die structuur wel van belang.
Succes
Bert

Hugo Bakker zei

Hoi Tica,
Ik ken VIS 1.0 niet. Ik kan me voorstellen dat je als auteur van je boeken over vertrouwen de intentie hebt om dit in je eigen bedrijf toe te passen. Ik geloof daar ook in; hou dat vast zou ik zeggen. De leider is de drager van de cultuur predik ik altijd. Jij bent de leider. Ik kan me ook voorstellen dat jij het meeste werk binnen haalt; jij bent het gezicht van het bedrijf en de auteur van boeken in de managementtop10. Dat wekt vertrouwen; dus logisch dat je je aandacht richt op het binnenhalen van het werk. Hoeveel tijd stopte je in de uitvoer?; het geven van trainingen. Als ik twitter bekijk best veel volgens mij....
In VIS 2.0 de juiste balans vinden in sales/ uitvoer en aansturing.

manu busschots zei

vis 2.0 of organisaties 2.0. Volgens mij ben je een heel eind op weg, want het stellen van deze vraag is belangrijkste deel van het antwoord. Stel hem aan je mensen, blijf hem stellen en de antwoorden veranderen en zijn van iedereen. Maximale verantwoordelijkheid en inventiviteit voor wat nodig is. Intern ondernemerschap. Vooral transparant zijn over financien; mensen kunnen en zullen geen verantwoordelijkheid nemen voor wat ze niet kennen.